6 uur van Spa Francorchamps

Mijn dag verlof voor woensdag 8 mei was reeds aangevraagd in januari, ze zouden mij niet liggen hebben. Ik moest deze dag kost wat kost hebben, want ik wou die dag nog samen met mijn broer richting Spa Francorchamps. Daar stond dit weekend de 6 uur van Spa Francorchamps op het programma. De afspraak was om hem even na de middag op te pikken wat boodschappen te doen en vandaar richting Spa te rijden. 

De weersvoorspellingen zijn alvast veel belovend. Maar ik had op dinsdag een brief in de bus gekregen van Peugeot en daarin werd er mij gemeld dat er mogelijk problemen waren met de hydraulische stuurbekrachtigingsslang van mijn Peugeot Boxer. En om een afspraak te maken met mijn Peugeotdealer. Dus eerst maar eens lans bij mijn garage in Heusden, een geschikte datum vinden blijkt ook al een hele opdracht te zijn. Uiteindelijk werd het maandag 3 Juni om 8 uur. 

Eens de boodschappen gedaan gaat het richting E40 in Wetteren en nemen we richting Aalst, Brussel. Het is iets meer dan 2 uur rijden met een korte tussenstop. Als we "Combes" bereiken en de aanpalende Groene parking. De parkeerkaart heb ik net als de tickets voor de race online gekocht en betaald via Ticketmaster. Want ondertussen kennen we hun reputatie daar al een beetje. De parkeerkaart wordt mooi achter de vooruit gelegd. We zijn niet de eerste maar het is er ook helemaal niet druk en dus hebben we de mooiste plaatsjes er maar uit te kiezen. Nu ja mooi zoals je kan zien sta je in de rij en kwam er even later een Engelsman naast ons staan en aangezien die aan de rechterkant zit, zit de schuifdeur dan ook aan de linkse kant waardoor je natuurlijk op elkanders bord zit te staren.



We zitten vlak aan de straat en bij het oversteken heb je de camping die aan de achterzijde van het circuit ligt. Deze is uitsluitend voor de baan commissarissen, dat zijn de mensen die met de vlaggen zwaaien en zorgen dat alles veilig verloopt. Zij verblijven er in hun caravans en sommige staan daar al heel erg lang als je hen goed bekijkt. Sommige staan zelfs opgeblokt en hangen nog net met haken en ogen aan elkaar. Die dag wandelen we nog even tot aan de ingang wat verderop en keren dan terug veel meer doen we niet meer.
De volgende dag na het ontbijt begeven we ons naar het circuit het voelt terug als thuis komen want het was toch al enkele jaren geleden. Eerst hebben we verschillende jaren op rij naar de F1 geweest, maar na de generatie Michael Schumacher was het voor mij wel genoeg. Ook hoe ze de sport volledig om zeep hebben gemaakt. En de snotneusjes die denken dat ze vedetten zijn terwijl hun race ingenieur wel alles voor hen regelt. Zet ze in een wagen zonder boordradio en laat hen racen zoals in de goede oude tijd en de helft bereikt de finishlijn niet. Daarnaast was er de corona, de verkoop van mijn LMC en het lange wachten op mijn Bravia die mee er voor zorgde dat het sinds 2018 geleden was dat we nog eens op het mooiste circuit van het land aanwezig waren. Het is nu vooral de Endurance Races "uithouding race" die me boeit. 





Het is vrij rustig op donderdag qua bezoekers, die dag vinden er de vrije trainingen plaats van de Porsche Carrera Cup, de Lamborghini Super Trofeo en dan uiteindelijk ook de Hypercars samen met de LMGT3. Het weer is mooi en zonnig en dat alleen al zorgt voor een leuke sfeer. 
Op vrijdag volgen de laatste vrije training en de kwalificaties, de tien beste tijden strijden dan voor de Hyperpole Hypercar daar is jammer genoeg geen Peugeot bij. Later zou ik vernemen dat Peugeot zich onheus behandeld voelt. De wagen is door zijn aanpassingen zo'n 64 kg zwaarder dan zijn concurrenten en toch moesten ze in Spa nog eens 4 kg extra ballast mee nemen en 2 kilowatt aan power inleveren. Dat maakt dat de snelste wagen van het pak nu niet in staat is om mee te strijden voorin, op circuits waar weinig lange rechte stukken zijn kan hij niet optimaal gebruik maken van zijn power. Le Mans moet daar verandering in brengen de Peugeot is speciaal gebouwd voor deze uitdaging. Tussen de laatste vrije training en de kwalificaties zit er voldoende ruimte om even terug te gaan naar de Bravia en de BBQ aan te steken, na de maaltijd gaan we terug gaan naar het circuit.





Op zaterdag kruipen we uit de slaapzak we genieten van de koffie en begeven ons al naar buiten. Daar komen de auto's nu massaal toe, niet enkel uit België maar ook Duitsers, fransen en eentje met een Alfa uit Zwitserland. Iemand komt naar me toe en vraagt me in het Engels of dit de prijs is die we betaalde voor de parking, hij had ook gezocht op de website maar het niet gevonden. 35 € dat klopt, hij vertelde me dat hij 90 € had moeten betalen. Ik zei hem dat het beste was enkel nog online te bestellen en te betalen. De parking wordt uitgebaat door Spa en ofwel verdwijnt het geld in de zakken van zij die rondgaan op de parking of ze proberen het geld te bekomen van mannen die niet aanwezig zijn op het moment en nog niet betaald hebben door andere dan maar dubbel te laten betalen. Maar het is elk jaar daar het zelfde liedje.

We maken ons klaar en wandelen naar de ingang waar de tickets voor het binnengaan of bij het buitengaan telkens gescand worden. Eens binnen gaan we onmiddellijk naar beneden daar op het binnen plein staan enkele kraampjes en men broer wil daar petjes kopen in de officiële stand van Valentino Rossi . Als ik even kijk bij de WEC stand en de prijs zie voor een Peugeot Sport pet wordt ik even onwel ! 60 € nee bedankt dit is echt veel te veel. Dan bestel ik mij wel eentje online bij Peugeot zelf aan de helft van de prijs, wat eigenlijk nog genoeg is wetende dat het allemaal spotgoedkoop in China gemaakt wordt.






Daarna gaat het terug langzaam naar boven naar ons vertrouwde plekje Bruxelles waar we vele jaren de F1 hebben gevolgd. Het gaat met tussenstops want ondertussen is de race om 1 uur stip begonnen. Een helikopter filmt alles van uit de lucht en wanneer je deze ziet verschijnen mag je denken dat de koplopers nabij zijn. De race werd al enkele malen geneutraliseerd omwille van aanrijdingen maar naar het eind toe gaat het goed mis de rode vlag verschijnt en de wedstrijd wordt gestopt. We besluiten terug te keren en de BBQ aan te maken, ondertussen vernemen we dat de race toch herstart zal worden en zo wordt er niet om 7 maar om 9 uur afgevlagd.


Terwijl we nog heerlijk genieten van de BBQ beginnen de eerste toeschouwers het circuit al te verlaten en begeven zich naar de auto. We blijven er alvast nog overnachten en na alles opgeruimd te hebben rijden we op zondag terug huiswaarts en kijken nu al uit naar het volgende evenement. 

Reacties