Mijn uitstap naar Willebroek was er een om vlug te vergeten, en ook al voorspelt buienradar niet veel goeds toch wil ik een weekend weg. Dit maal wordt de bestemming Lommel, met name de Duitse militaire begraafplaats die ik trouwens al eens had bezocht in 2019 met de LMC. Het is de grootste van de Europese begraafplaatsen en bevind zich te Kattenbos, hier rusten meer dan 38.000 voornamelijk Duitse soldaten die gesneuveld zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast ligt er een kleiner aantal soldaten begraven die tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn omgekomen. De reden waarom ik het nog eens wil bezoeken is dat ik er toen geen aandacht aan besteed had; Maar in 2016 werd in Kalken een Focke Wulf FW190 opgegraven. Het Duitse jachtvliegtuig was opgestegen in Nederland de piloot was de drieëntwintig jarige (Wilhem) Willi Lück en hij had de opdracht gekregen om Amerikaanse bommenwerpers die General Motors in Antwerpen gingen bombarderen aan te vallen. Maar eens boven Sint-Niklaas kwam onze Duitse piloot in een luchtgevecht terecht en zijn toestel werd geraakt en stortte neer in de buurt van de Bontinckstraat in Kalken. Wilhem slaagde er wel nog in om uit het toestel te springen maar het was te laat en te laag. Je kan het krantenartikel hier bekijken.
Er is een stempel dag ingelast en dus kan ik genieten van een verlengt weekend en ook al zijn de voorspellingen bij Buienradar niet zo goed ik besluit het er toch maar op te wagen. Na nog even wat boodschappen te hebben gedaan rijden we richting Lommel. Parkeren doe ik op de smalle parking aan het kerkhof, het vraagt wat manoeuvreer werk vooraleer de Bravia goed staat maar het lukt. Eerst maak ik tijd voor een tasje koffie en een koffiekoek. Daarna begeef ik mijn naar binnen.
En dan kan de zoektocht beginnen naar Wilhem Lück of liever gezegd naar een speld in een hooiberg. Er zit niks anders op dan rij per rij af te gaan en ik begin bij de blok recht voor de ingang. De soldaten liggen hoofd aan hoofd begraven, dat maakt dat elk kruis aan beide zijden een naamplaatje draagt. Met de dreigende wolken boven men hoofd wordt het een race tegen de klok. Wanneer ik bijna aan het einde ben beslist ik om eens ik alle rijen in deze blok heb gezien te stoppen en eventueel de volgende dag verder te zoeken. Maar juist aan het uiteinde van de voorlaatste rij vind ik het graf van Wilhem Lück terug. Na het nemen van de foto's blijf ik nog even bij het graf stil staan.
Na het Ochten ontbijt begeef ik mij op stap voor de wandelroute van 15,1 km. Ik heb de paraplu mee maar het zonnetje schijnt en ook al voorspelde men geen goed weer ik gok en keer terug om de paraplu achter te laten in de Bravia. Het is niet gemakkelijk als je wil fotograferen met een paraplu die je telkens ergens kwijt moet kunnen om de handen vrij te hebben. Ik loop terug naar de eerste parking daar begint de wandeling bij bordje 139 dan naar rechts en steken we de N746 kattenbos over en wandelen richting wandelknooppunt 141. Vandaar gaat het naar knooppunt 110 dat ons bij de testbaan van Ford brengt. Een enorme oppervlakte waar Ford zijn modellen en racewagens uittest en dat wordt natuurlijk heel goed afgeschermd voor de buitenwereld.
Ik ben ondertussen aan knooppunt 111 gepasseerd en aanbeland bij 113 daar sla ik rechts af richting knooppunt 112 dat zich aan de Duitse Militaire begraafplaats bevind. Daar wordt ik met de neus op de feiten geduwd er komen donker grijze wolken aanzetten en meteen vallen de eerste regendruppels en hagelstenen. Ik zet het op een lopen naar Hof ten Vrede het restaurant aan de ingang van het Duits Militaire kerkhof, het ergste heb ik dan wel al gehad maar ik blijf er toch nog een tiental minuten schuilen. Wanneer het ophoud stap ik verder terug richting de N746 even is er de twijfel om te stoppen en terug te stappen naar de parking maar de flauwe zonnestralen doen me besluiten om toch maar verder de wandelroute te volgen. Zo komen we bij knooppunt 142, 143, 150.
Wandelen langs de rand van het kattenbos zo kom ik aan knooppunt 149 en op weg naar knooppunt 148 wordt ik terug getrakteerd op regen en hagel. Het enige wat ik kan doen is wat beschutting zoeken in het bos maar de naaldbomen houden echt niet veel tegen en dan mag ik blij zijn dat het geen felle en langdurige stortbui was want dat was niet goed gekomen. Ik besluit dan maar verder te wandelen en gelukkig ging het weer over en was de zon er weer heel even.
De windmolens op de achtergrond vertellen me dat ik in de buurt van de Leyssensmolen ben. Toen ik deze ging fotograferen kon je de windturbines opmerken op de achtergrond. Maar daar gaat het voorlopig nog niet heen. Eerst ga ik via de Nieuwe Vossenvijver die overgaat in de Zandstraat naar links richting knooppunt 155. En terwijl ze op Televisie en radio de mensen bang maken dat we weldra in een woestijn gaan leven kan ik alleen maar vast stellen dat het straks pompen of verzuipen wordt. Overal is de grond zo verzadigd dat wandelpaden in kleine vijvers veranderen.
Via de knooppunten 154, 134 kom ik aan bij de IJzeren Rijn. De IJzeren Rijn is een goederenspoorlijn, die van de Antwerpse haven naar het Duitse Ruhrgebied loopt. Deels loopt deze spoorlijn op Nederlands grondgebied, via Budel, Weert en Roermond. Aanvankelijk was het de bedoeling een kanaal aan te leggen maar het werd uiteindelijk deze spoorweg. Op weg naar knooppunt 133 duiken we weer even het bos in en wandelen we tot aan knooppunt 131 waar we weer even langs de spoorweg wandelen. De boswandeling is heel leuk het wandelpad kronkelt zich door het bos en het gaat wat op en neer.
Aan knooppunt 131 scherp naar rechts wandelen we door het bos terug, zo bereik ik knooppunt 132 en vervolgens knooppunt 135. Daar duikt de Leyssensmolen dan op die staat dit maal wel gedraaid ten opzichte van bij mijn bezoek in 2019. Dit komt om dat de molen op een draaiend onderstel werd geplaats en zo de molen steeds met de wind mee kan geplaats worden. Na het maken van enkele foto's wandel ik verder en kom zo terug in de Zandstraat uit. Normaal zou ik recht door moeten gaan naar knooppunt 136 en nog een klein omweg maken door het bos naar knooppunt 139 waar ik mijn wandeling begon, maar ik besluit gewoon links de Zandstraat te volgen en ik zie daar meteen de Bravia al staan. In principe had ik de wandeling ook hier kunnen beginnen bij knooppunt 138 maar dat is genoteerd voor een volgende keer en dan het liefst als de zon van de partij is.
Eens terug in de Bravia trek ik de wandelschoenen uit en maak me nog een kopje koffie. Het is nog niet zo laat maar het weer zit echt niet mee en wat zit je daar dan in je camper te doen ? Op een gegeven moment zijn de magazines uitgelezen de kruiswoordraadsel in gevuld. Even buiten zitten of nog wat wandelen in de omgeving kan ik vergeten en de televisie is er nog niet maar daar zit ik nog met wat vraagtekens. Een schotelantenne zoals op de LMC maar dan moet er weeral een gat in het dak geboord worden zit je weer met een dichting die op een gegeven moment kan gaan lekken en het extra gewicht. Via de smartphone en een Android televisie is een andere mogelijkheid maar dan zit je met de beperking van limieten. Zo heb je voor het bekijken van een film ongeveer 3 à 4 GB nodig bij Proximus zit ik nu met een abonnement van 83,50 GB dat kan nog wel uitgebreid worden naar een ongelimiteerd abonnement en dat zou ongeveer 300 GB bedragen in België. Voor het buitenland is dat rond de 62 of 64 GB als ik mij niet vergis. Als je dan enkele uren televisie kijkt en bij momenten zoals deze loopt dit vlug op natuurlijk kan je op het einde van de maand wel eens met een probleem zitten. Je kan wel de beeldresolutie aanpassen zodat je een slechtere beeldkwaliteit krijgt maar vanwege het kleinere tv scherm valt dit niet zo op en je kan zo alvast wat GB uitsparen. Eens je de limiet van 300 GB bereikt kan je bij Proximus wel kosteloos verder kijken maar aan een verlaagde snelheid dan loop je wel de kans dat je beeld om de haverklap stil staat. Mogelijkheid drie is de Starlink van Elon Musk, internet overal waar je bent door middel van een schotelantenne onbeperkt en soms sneller dan Fiber. Elon Musk brengt kleine satellieten in een baan om de aarde de laagvliegende satellieten sturen het internet signaal naar de schotel en zo kan je onbeperkt televisie kijken of met de laptop op het internet. Tot voor kort betaalde je nog 100 € per maand dit is nu zo goed als gehalveerd naar 59 € per maand. Een maand niet gebruikt betaal je niks. Volgens de mensen van het programma Campingtrend die dit vorig jaar hadden uit getest is het een zeer goede oplossing alleen het opbergen neemt veel plaats in en het ding trok in de nacht gans de batterij leeg waardoor het eigenlijk aan de elektriciteitsnet zou moeten aangesloten worden. Verbruik lees ik nu is 50 - 75 W. De vraag is natuurlijk moet hij de hele nacht aan de stroom terwijl je toch slaapt en geen internet gebruikt ? Ik kijk nog even de kat uit de boom en begin misschien wel met het mobiele internet van de smartphone.
Ik besluit dan maar om naar huis te gaan en ik ben nog niet goed en wel op de autostrade als de zon weer heerlijk begint te schijnen maar eens in Lokeren gaan de hemelsluizen weer open. Nu ja we zijn toch al eens weg geweest en het kan alleen maar beter worden want na regen kom zonneschijn.
De te volgen knooppunten : 139 -141- 110- 111- 112- 142- 143- 150- 149- 148- 155- 154- 134- 133- 131- 131- 132- 135- 136- 147- 145- 146- 140- 138- 139
Gratis:
Parking 2 Kattenbos - Leyssensmolen
Zandstraat 28, 3920 Lommel
Geen voorzieningen :
Laat geen rommel achter en neem je leeggoed terug mee naar huis.
Reacties
Een reactie posten